Same same but different
Att sälja är ingen konst det är ett hårt arbete. Det finns så många saker och sätt att sälja på!
Även om säljprocessen i princip alltid är likadan så ser säljarbetet ibland helt olika ut.
Att sälja kontorsmaterial bygger mycket på att ”antalet kontakter avgör antalet försäljningar.
”På min tid” räknade vi antalet kontakter och knack för att få ett visst antal möten och på 5 möten sålde man i snitt på 4 av dem. Avslut gick vi för i varje sittande möte!
När det gäller kontorsmaterial så är det inte helt avgörande med Kvalitativa kontakter eftersom vartenda företag som finns behöver kontorsmaterial. Men självklart är det skillnad på kvalitet och kvalitet även där. Det är troligt att man säljer mer kontorsmaterial till SEB än till lokalrestaurangen ”på hörnet”
Att sälja platsannonser kräver ett annat sätt att se på säljprocessen. Där är kvalitet i företagen man kontaktar totalt avgörande.
Det är en väsentlig skillnad på troliga behov hos ”Nisses rör” eller Scania. Även själva säljprocessen ser annorlunda ut eftersom kunder inte har något behov av platsannonser alls om de inte har ett behov av att rekrytera någon. Därför blir ”antalet kontakter”, självklart kvalitativa, väldigt viktigt så att det flyter in beställningar i tratten. Man kan inte ”tvinga” fram ett behov av en platsannons.
Säljer man reklam så kan man i vissa fall skapa ett behov genom att påvisa nytta och effekt i en kombination med olika målgrupper och mediaegenskaper. Men beslutprocessen kan ofta dra ut på tiden eftersom kunden oftast har en planerad budget och gjord planering att förhålla sig till.
Kvalitet i kontakterna är självklart extremt viktig för att ha relevans när man ska ”skapa” ett behov.
Men oavsett hur lång köp- eller säljprocessen är så består den alltid av Kontakt, Analys, Lösning, Avslut och Service