Under mina snart 15 år som säljkonsult har jag hjälpt en massa VD:ar på olika typer kommunikationsbyråer och undersökningsföretag och liknande, mest mellanstora men även några väldigt stora. Företag som agerar på en väldigt stor marknad där även den stora aktören inte har speciellt stor marknadsandel. Den typ av företag som vanligtvis inte har säljare anställda
Det de har gemensamt är att de vanligtvis inte har säljare anställda samt att de säljer en tjänst som deras suspekts och prospekts redan har.
– En reklambyrå vill ju inte ha en kund som inte gör reklam.
– Och gör företaget reklam så har de redan en reklambyrå
Är du VD på den här typen av bolag och funderar på någon typ av säljlösning har jag tre råd:
1/ Tänk på att uppnå säljmål inte är en qiuck-fix!
Visst, att få en eller några kunder kan gå snabbt. Men att nå högt uppsatta säljmål är något helt annat!
2 / Försäljning avgörs i grunden av en sak:
Antalet kvalitativa kontakter, som blir antal uppföljningar, som blir antal möten…. som blir offerter som blir affärer
3 / Ha koll på era nyckeltal! Några basala och enkla att följa upp är:
Hur många kontakter behöver ni ta för att få ett möte? Hur många möten behöver ni göra för att få ge ett prisförslag (offert)? Hur många offerter behöver ni presentera för at få en försäljning
Vägen fram är inte rak och se motgångar misslyckanden utan som lärdom! Du har inte misslyckats förrän du har slutat försöka!
Funderar du på att öka era säljinsatser och vill prata om det så är som vanligt det första digitala mötet gratis!
Allt gott