Som säljare gäller det att ha rätt inställning hela tiden. Lite teflonmannen som låter det rinna av direkt.
Rent generellt är Jag en stor vän av struktur och olika modeller. I omgångar jobbar jag med och lär ut olika modeller som hjälper till att hela tiden se positivt och hitta möjligheter i , kortsiktiga, motgångar som uppstår.
En sån modell är att alltid efter varje möte, presentation eller dylikt fundera på 7 saker du kunde gjort bättre!
När jag jobbade med en säljare i våras uttryckte han till slut att han ville vi skulle sluta leta efter saker som gått dåligt!? 🙂 (vi fick så klart backa och diskutera om säljaren tyckte att han var och behövde vara perfekt…)
Om du inte tycker att du är och måste vara perfekt, utan ser att du har möjligheter att utvecklas genom att hela tiden förbättras så tycker jag verkligen att ”7 saker att göra bättre” är en mycket bra modell till personlig utveckling!
Det är också av vikt att alla typer av modeller kan genomföras och göras snabbt. ”7 saker att göra bättre” bör inte ta mer tid än tillbaks till kontoret. Blir detta för stort, mäktigt och allvarligt är det bara kontraproduktivt!