Reklambyråer säger sig ibland vara ganska dåliga på att sälja Dom vill inte sälja. Dom tycker att deras jobb ska tala för sig självt. Anledningarna är hur många som helst ibland. Det är i alla fall nidbilden av reklambyråbranschen.
jag vill tillägga att det finns många byråer som jobbar strategiskt och idogt med sitt sälj också! Här kommer fem viktiga punkter som reklamarna bör tänka på innan dom prioriterar ner sitt eget sälj!
- Alla behöver sälja sina tjänster eller produkter, framför allt kreatörer.
Det kan göras på många sätt. Öppna upp en sajt med alla case och bevisade effekter som kampanjer gett eller dylikt. Faktum kvarstår att en sajt måste kunden hitta till själv och som villig uppdragsgivare så är det helt utanför din påverkan. Kontakt måste alltid uppstå om någon försäljning ska bli av. Frågan är bara om du vill vara företaget som väntar på kontakten eller om du (fast) du är reklamare tar kontakten själv. - Lär dig se på säljet som en process.
Reklamare tycker oftast att det är svårt och jobbigt att sälja. Ser man det som en process likt en som många har när det gäller kreativa processer eller i en projektplan så skiljer det sig inte så mycket. Det är ett antal steg som saka gås igenom i en viss förutbestämd ordning - Säljprocessen kan ibland vara ganska lång
Är du ute och säljer så träffar du folk när det kanske inte finns något behov. Jämfört när du får en fråga om en pitch så är det extremt tidigt i processen. Ge inte upp utan ta tid på dig att bygga förtroende och relation och framför allt se möjligheter. Du gör antagligen själv ganska noggranna överväganden inför viktiga köp, eller hur? - Kommer du in tidigare kan du påverka
Även om många hävdar att reklamarna kommer in ganska tidigt så tycker jag att dom kommer in ganska sent. När behovet redan uppstått. Är du ute och säljer, det vill säga genomför ”kalla möten” så är du med redan innan behovet uppstår och kan alltså vara med och påverka behovet! - För att påverka tidigare måste du ha ringt ”kalla samtal”
För att kunna påverka tidigare så måste du ha kommit ut på mötena och för att ha kommit ut på mötena så måste du ha genomfört ”kalla samtal”. Det är också en process om än mycket kortare och enklare än själva säljprocessen. Avsatt alltid en viss tid varje vecka för att ringa ”kalla samtal”. Minst 1,5 h per vecka. (till säljbolag och säljare rekommenderar jag 3 h per vecka)
Jag har mest erfarenhet av media och reklam, men jag är övertygad om att samma faktorer gäller i många andra branscher där man besitter en viss spetskompetens. Möbelsnickare, inredare och arkitekter är några jag kommer att tänka på.