Är det lätt att säga nej ?
Tvärtom emot vad många sagt när det gäller säljare och att tjata in ordern så är det så att om du vill skapa en långvarig relation och vara välkommen tillbaka så måste det vara lätt för prospekts och kunder att säga nej.
Akta dig för att se ”detta” kundmöte som det enda unika där allt är satt på spel. Framför allt om du säljer komplicerade tjänster.
Att köpa och sälja til varandra bygger först och främst på förtroende. Förtroende kan ta olika lång tid att skapa. Ofta definitivt mycket längre tid än ett första möte. Ibland väldigt mycket längre tid. Tiden är också kopplad till komplexiteten och hur viiktig tjänsten / produkten är för köparen.
Ju mer komplicerad tjänst / produkt du har så är antagligen köpprocessen hos prospekts och kunder mer komplicerad och tar troligtvis längre tid.
Att säta delmål är ett väldigt, väldigt bra och enkelt sätt att jobba med då. Istället för att försöka tjata in en order vid första mötet.
Ibland är också ett nej ett faktiskt nej. Att då acceptera det och säga:
”-Jag förstår. Hoppas att det är OK om jag återkommer om X antal månader”.
Är i de flesta fall mycket bättre än att förstöra relationen och aldrgi vara välkommen tillbaks.