Det finns mycket att säga om just budget och målsättningar. Ur väldigt många perspektiv.
Jag väljer nedan perspektiv:
Innan budget och målsättning så bör man sätta upp lönsamhetsmål! Dessa ska vara övergripande och styra hela verksamheten!
Utifrån lönsamhetsmålen kan ägarna sen sätta målsättningar och budgetar.
OM lönsamhetsmålen verkligen var övergripande och en operativ levande siffra företaget jobbade med dagligen skulle säljfilosofin se ut som nedan:
Utifrån de fasta kostnader som finns så måste varje säljare sälja våra produkter till ett styckepris av 100 och han måste totalt sälja för 10 000 varje månad.
På belopp som säljaren säljer mer än 10 000 varje månad så har säljaren 25 % i provision oavsett hur mycket säljaren säljer för! Dessutom kommer inte budgeten att höjas för säljaren eftersom företaget då når sina lönsamhetsmål!
I lönsamhetsmål så kan företaget självklart även ta med utvecklingskostnader för expandering.
Det är nämligen det värsta som finns för en säljare. Att få förändrade förutsättningar ”dödar” vilken vilja och kämpaglöd som helst!
”ju mer säljarna tjänar desto bättre för företaget”
Det är min grundinställning men tyvärr har jag alldeles för ofta hört något av nedan tre påståenden från ledning och ägare:
- Säljarna tjänar för mycket
- Vi måste sätta ett lönetak
- Vi höjer säljarnas budget nästa år
Tänk om det var som ovan och säljarna verkligen var hjältarna. Att de sågs på utifrån det de faktiskt gör. Drar in affärer till företaget och ägarna!
Det finns inte en säljare som inte skulle sälja mer då, jag lovar!
I stora koncerner med redan givna strukturer tror jag det kan vara svårt att hitta till en liknande modell (därmed inte sagt att de inte skulle kunna om de verkligen ville) men för nya företag som startas så är jag övertygad om att deras väg till att
bli stora koncerner går mycket snabbare om dom jobbar efter min modell ovan!
Jag har hört vissa rykten om att olika mäklare jobbar på ett liknande sätt, men det har jag ingen bekräftelse på.