• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Låt säljarna tjäna så mycket som möjligt

12 augusti, 2014 av Valentino Rongione

Det finns mycket att säga om just budget och målsättningar. Ur väldigt många perspektiv.
Jag väljer nedan perspektiv:

Innan budget och målsättning så bör man sätta upp lönsamhetsmål! Dessa ska vara övergripande och styra hela verksamheten!

Utifrån lönsamhetsmålen kan ägarna sen sätta målsättningar och budgetar.

OM lönsamhetsmålen verkligen var övergripande och en operativ levande siffra företaget jobbade med dagligen skulle säljfilosofin se ut som nedan:

Utifrån de fasta kostnader som finns så måste varje säljare sälja våra produkter till ett styckepris av 100 och han måste totalt sälja för 10 000 varje månad.
På belopp som säljaren säljer mer än 10 000 varje månad så har säljaren 25 % i provision oavsett hur mycket säljaren säljer för! Dessutom kommer inte budgeten att höjas för säljaren eftersom företaget då når sina lönsamhetsmål!
I lönsamhetsmål så kan företaget självklart även ta med utvecklingskostnader för expandering.

Det är nämligen det värsta som finns för en säljare. Att få förändrade förutsättningar ”dödar” vilken vilja och kämpaglöd som helst!

”ju mer säljarna tjänar desto bättre för företaget”
Det är min grundinställning men tyvärr har jag alldeles för ofta hört något av nedan tre påståenden från ledning och ägare:

  • Säljarna tjänar för mycket
  • Vi måste sätta ett lönetak
  • Vi höjer säljarnas budget nästa år

Tänk om det var som ovan och säljarna verkligen var hjältarna. Att de sågs på utifrån det de faktiskt gör. Drar in affärer till företaget och ägarna!
Det finns inte en säljare som inte skulle sälja mer då, jag lovar!

I stora koncerner med redan givna strukturer tror jag det kan vara svårt att hitta till en liknande modell (därmed inte sagt att de inte skulle kunna om de verkligen ville) men för nya företag som startas så är jag övertygad om att deras väg till att
bli stora koncerner går mycket snabbare om dom jobbar efter min modell ovan!

Jag har hört vissa rykten om att olika mäklare jobbar på ett liknande sätt, men det har jag ingen bekräftelse på.

 

 

 

 

 

 

 

 

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen