Budget och målsättningar är det första man bör sätta upp för säljarna.
Budgeten är det säljarna springer emot!
Målsättningar är det som ska nås och slås!
Att budgetarna ska vara realistiska är kanske det viktigaste i S,M.A.R.T-modellen.
(Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska och Tidsatta).
Känner säljarna att budgeten inte är trovärdig så är det svårt att motivera dom att springa emot den.
Helst av allt vill man ju ha säljare som drivs av och klarar av att nå sin egen budget!
En budget och målsättning är inte samma sak tycker jag.
Budgeten är bara en berättelse om vad som förväntas av säljarna medans en målsättning är något som du kan locka fram, sätta upp själv eller tillsammans. Något som du drivs av personligen som en individ (eller grupp)
Om målsättningen är att nå budgeten så tycker jag inte att man försökt få ut det mesta och bästa av individerna eller gruppen.
Det är ungefär som att säga ”jag ska springa 100 meter på 15 sekunder” istället för att säga ”jag ska försöka springa 100 meter så absolut fort jag kan”
Det gäller bara att hitta individernas drivkrafter. Alla individer har drivkrafter för att nå sina målsättningar.
Dock kan det vara stor skillnad på vilka drivkrafter olika individer har, men det är en annan historia…