Distansarbete. (Innan pandemin kallat fjĂ€rrarbete đ)
Den teknologiska utvecklingen och det ökade anvÀndandet av digital kommunikation har flera fördelar som har blivit alltmer uppenbara i och med att det fungerade sÄ vÀl under pandemin.
1.    Flexibilitet:
Distansarbete ger anstÀllda möjligheten att arbeta var som helst dÀr det finns en tillförlitlig internetuppkoppling. Det innebÀr att den kompetens man behöver rent fysiskt kan befinna sig var som helst. För arbetstagaren innebÀr det att man kan anpassa arbetet efter sina egna preferenser och behov.
2.    BÀttre arbetsliv och privatlivsbalans:
Genom att arbeta pÄ distans kan arbetstagaren lÀttare balansera arbete och privatliv. Det blir enklare att hantera familjeförpliktelser, delta i barnens aktiviteter eller ta hand om personliga Àrenden utan att behöva ta ledigt frÄn jobbet. Detta leder till minskad stress och ökad trivsel.
3.    Ăkad produktivitet:
Under pandemin uttryckte bÄde företag och arbetstagare att distansarbetet ledde till ökad produktivitet och effektivitet. Inga kontorsdistraktioner eller onödiga mötesmaraton. Utan det var fokus pÄ att fÄ saker gjorda.
4.    Minskade kostnader:
För bÄde anstÀllda och arbetsgivare leder distansarbete till besparingar. AnstÀllda minkar sina kostnader för pendling, luncher och arbetsklÀder. Arbetsgivare minskar sina kostnader för kontorsutrymme och relaterade overhead-kostnader.
5.    Ăkad arbetsattraktivitet:
Fler och fler jobbsökande, framför allt Talangerna, förvÀntar sig möjligheten att arbeta pÄ distans. För arbetsgivare Àr erbjudandet om distansarbete en attraktiv förmÄn som lockar till sig kompetenta och motiverade medarbetare. Det ökar ocksÄ mÄngfalden genom att personer med olika geografiska eller personliga omstÀndigheter kan anstÀllas eller hyras in.