Förberedelser inför mötet
Vilka förberedelser inför mötet gör du?
Det finns olika skolor och olika sätt att göra sina förberedelser inför mötet. Men nästan alla har
också någon baksida
Tänkte redovisa tre varianter på förberedelser nedan:
- En före detta kollega har som mål att veta någonting mer om företaget än personen han har
möte med Läser på på hemsidan och kontrollerar årsredovisningar och så vidare.
Hans mål är att kunna överraska personen han träffar med att säga någonting som ”… med
tanke på omsättningsökningen jämfört med…”
Avigsidan med det sättet att jobba kan vara som med en annan säljare jag jobbade med.
Han behövde kolla mer och mer och mer och mer…. Det var väldigt sällan luren lyftes för att
boka möten. Det blev med andra ord ingen vidare försäljning heller - Ett annat sätt som en reklambyrå jag kommit i kontakt med gör är att de ringer och frågar
kunden så pass mycket att innehållet på mötet är väl känt av alla deltagare på mötet.
De gör helt enkelt analysen innan mötet och sättet liknar ganska mycket pitch-förfarandet
som är vanligt i reklambyråbranschen.
Nackdelen är att prospektet nästan kan tröttna innan mötet blir av med någon tanke som
”… vi ska ju träffas, varför tar vi det inte då…” och känna att det blir väldigt tjatigt
- Det tredje sättet är att ha en inställning att första mötet är början på en dialog och att det är
bättre att fråga prospektet om dess utmaningar istället för att göra analyser från läst material
som eventuellt är felaktiga och leder in på fel spår. Vad företaget gör är i princip ointressant.
Det är vad de eventuellt har för nytta av era tjänster som är intressant!
Det som är dåligt med det här sättet är att du och dina säljare kan uppfattas som oförberedda
och ointresserade.Om det är någon eller vilken du eller dina säljare använder är såklart upp till varje berörd
individ. Det viktiga är att ni använder en modell som passar varje person på bästa sätt!
https://pixabay.com/sv/m%C3%B6tesplats-m%C3%B6te-pilar-centrum-550822/