Försäljning är början på en lång relation
Det är mycket diskussioner i dagsläget om nya och gamla försäljningsmetoder.
Jag hävdar att det som kallas gammal försäljning rent av är lurendrejeri!
Om du enligt de så kallade ”gamla försäljningsmetoderna” har tryckt in en order, dammsugare
eller nån annan produkt till någon som egentligen inte vill ha den, , så har du ju per de fault
lurat den personen. Och ”lureri” har ingenting med försäljning att göra. Det är helt enkelt
”ruffel och båg” som min mormor skulle sagt!
Men de som hävdar att nya försäljningsmetoder är så väldans moderna ger jag inte heller mycket för
(allra minst i kombination med att det handlar om ”det digitala förändringsbeteendet”)!
Jag har jobbat i olika säljande positioner sen början på 90-talet. Det är ungefär 25 år och jag har
under den tiden aldrig haft en uppdragsgivare som bett mig eller mina säljare att ”tvinga/trycka in
en order på någon produkt som ingen vill ha”
Allt har självklart hela tiden utgått från kundens behov och hur det ska kunna lösa ett problem
hos denne. (det finns väl inga andra anledningar att sälja eller köpa)
Åtminstone under mina 25 säljande år att försäljning alltid handlat om förtroende. Någon litar
på någon helt enkelt!
Däremot så har självklart VAD vi säljer förändrats i och med den digitaliserade tidsåldern som
vi precis äntrar och det kommer bli ännu mer annorlunda i framtiden. Helt oavsett bransch!
Men återigen. Om det handlar om försäljning och inte lurendrejeri så är det så att ett förtroende
som skapas…
… och förtroende är nog det finaste som finns i en relation. Oavsett om relationen
är mellan två förälskade personer eller mellan en säljare och en köpare!
Se på kunder som människor du har relationer med och vårda dem väl så blir relationen
förhoppningsvis lång och blomstrande i båda fallen!