Hur funkar uppföljningen egentligen?
Framför allt på stora företag är det ofta värt att ställs sig frågan ”Hur funkar uppföljningen egentligen”?
På stora företag är det ofta många bollar i luften och väldigt många pågående projekt och aktiviteter på gång samtidigt. Det för med sig att det är svårt för medarbetarna att veta vad de ska fokusera på. Inte sällan är det olika ”ägare” av projekten och aktiviteterna som sliter i både viljor och tid hos personalen. Osäkerhet om vad som ska prioriteras och göras är självklart ingenting som gynnar företagets vilja att gå framåt. Det finns naturligtvis många saker kan påverka osäkerhet eller säkerhet hos medarbetare men på stora företag är det oftast uppföljningen som fallerar. Förhoppningsvis behövs inte nedan tre saker att tänka på hos just ditt företag men här är tre viktiga tips att tänka på kring uppföljningen!
- Möten
Förutom att det nästan alltid är för mycket möten på stora företag så det allt för sällan möten som hålls utan uppföljning. Undvik möten där det inte finns en agenda eller protokoll. Det är bara bortkastad tid att gå på möten där ingen kommer ihåg vad som bestämts nästa gång, eftersom det varit så många andra möten däremellan. - Aktiviteter
Allt för ofta startas det olika typer av aktiviteter som det ska fokuseras på. Då menar jag inte säljtävlingar, för de brukar följas upp. Det brukar åtminstone de som har vunnit se till. Jag menar aktiviteter som det ska fokuseras på. Det kan vara allt från antal möten,genomförande av olika avslutstekniker eller uppföljning i CRM. Allt som oftast hinns de tyvärr bara startas och leva i ett par veckor. - Nya projekt
Nästan alla företag ser idag över sina tidigare affärsmodeller utifrån att vi är i början av den digitaliserade tidsåldern. En konsekvens av det är att många företagsledare yrt irrar runt för att hitta nya intäktsmöjligheter och det startas upp väldigt många nya projekt hela tiden. Oftast alltid startas också de nya projekten upp med samma personalantal som tidigare. Bara för att det finns fler produkter att sälja betyder långt ifrån alltid att samma antal personer kan sälja mer. Det behöver oftast såklart följas upp med fler personer