En del prospekts och kunder frågar väldigt, väldigt mycket. Väldigt mycket faktiskt!
”Han bara frågar och frågar om självklarheter hela tiden”
”Hon är så krånglig och har så höga krav”
Varje fråga som ett prospekt eller kund ställer betyder att det ät någonting som han eller hon inte litar på eller känner sig trygga i. Det är något mer de behöver veta helt enkelt.
Det kan handla om många saker, men de mest vanliga orosmolnen hos köpare är frågor kring:
- kvaliteten
de är inte säkra på om varan eller tjänsten klarar det de behöver - pris
de är osäkra på om någon detalj i priset. För dyrt en väl värd investering eller dylikt… - garantier
Vad händer om det inte fungerar? Vad händer om det inte räcker? Vad händer om det går sönder? Hänger delvis ihop med kvaliteten ovan!En fråga är a l l t i d en köpsignal. Om kunden inte var intresserad skulle han eller hon inte undra eller fråga någonting. Gå till dig själv bara! Frågar du när du är ointresserad? Det är inte alltid lätt men om du lyckas hitta en mental inställning där du ser på varje fråga som en köpsignal kommer ditt liv på jobbet bli mycket roligare. Du kommer dessutom sälja lika mycket mer!
Detta bör speciellt poängteras och utbildas i för personer som ofta tar emot inkommande samtal och beställningar!