Mejla nya kontakter ?
Helst vill du självklart ringa en person som du inte haft kontakt med förut och inte mejla nya kontakter, som du inte pratat med.
Det är lättare att få en bra kontakt, du kan bjussa på dig själv. Du kan jobba med olika röstlägen och betoningar. Du får en känsla för vad som funkar, vad som eventuellt inte funkar och vad som behöver ändras eller förbättras i din presentation eller mötespitch. Och framför allt åtminstone en känsla för personen du pratar med.
Men ibland, oftare och oftare idag, när det gäller en person som har ett tungt inköpsansvar så hänvisas du till mejlen! Du vill ju inte mejla och tänker inte ge upp så lätt och det finns några enkla lösningar som fungerar mycket oftare än man skulle våga ana. Några så simpla och enkla att det blir löjeväckande. I nedan turordning är det:
- Företagets hemsida,
- Hiita / Googel (där du oftast hamnar på Hitta eller dyl)
- Mynysdesk eller liknande sajter där personen du söker själv vill sälja produkter. Då lämnar hon eller han gärna ut sitt televonnummer.
Om det här nu inte fungerar så blir du till slut nån gång tvungen att mejla. Om du vill ha någon chans att få kontakt.
Utan att gå in i vidare detaljer så bör du tänka på HUR och VAR folk läser sina mejl idag. Troligtvis i mobilen, kanske rent av i ett pågågende möte….
Om du nu har hamnat i den här situationen att du mejlar den här individen, så är detta faktum oerhört viktigt för hur du bör utforma ditt mejl så att du fångar dennes intresse direkt!
Det finns så klart många modeller för det. I tid och otid utskällda men här är i alla fall en länk till gamla hederliga AIDA
https://sv.wikipedia.org/wiki/AIDA
Tänk själv på hur du läser, eller ögnar igenom, mejl.