Mötesbokning eller inte mötesbokning ?
det är frågan för många….
Svaret på frågan är att självklart att det beror på vilken typ av organisation du eller ni sitter i?
Jag vill inte säga att det alltid är alldeles fel individer eller organisationer som vare sig förstår vad det innebär att köpa mötesbokning jämfört med de som verkligen behöver det. Några av de generella ”fel” jag ser i de företag och organisationer som åberopar att just ”de” behöver köpa mötesbokning är:
- Säljare, gärna med någon typ av storkundsansvar som kanske innebär en något skamfilad och urtvättad
KAM-titel.
Organisatoriskt sett så är det allt för vanligt att den här typen av säljare hamnar i allt för mycket administration med bokningar och liknande.
Lätt raljerande kan det också verka som att säljarna tyckt sig bli lite för fina för att göra en del av grundjobbet i sälj, det vill säga att kontakta nya prospekts som ska bli framtida kunder.
Den absolut bästa lösningen för företag som vill ha optimera sina säljares insatser är att se till att avlasta säljarna från så mycket administrativa uppgifter som möjligt - Företag som inte har säljare anställda, trots att företagets affärsidé självklart går ut på att sälja deras (främst) tjänster.
Det kan kallas projektledare, rådgivare eller kanske rent av konsulenter. Ofta är de, faktiskt, helt omedvetna om att de säljer. Att de gör affärer råder det dock inget tvivel om. Det är den här gruppen väldigt medvetna och stolta över. De kan möjligen anse att de själva är lite för ”fina” för att boka mötena själva.
Det stora dilemmat och utmaningen med den här gruppen är att de oftast är helt omedvetna om att det finns någon som helst besluts- eller säljprocess och att de endast vill gå på möten där affären nästintill är färdig.
Det i sig är rätt motstridigt mot vad mötesbokning oftast innebär; ett möte med en funktion på ett företag som är högintressant, tex marknadschef på Scania.
Den viktigaste för den här gruppen behöver inse att försäljningen i sig börjar på själva mötet (och inte innan) - Fältsäljare, med fältsäljare menar jag säljare som har krav på sig eller bör göra 4 – 6 besök per dag.
Antingen finns de oftast längst ut i linjen på företag med mer än 500 anställda. Oftast finns de i till exempel el- och försäkringsbolag eller möjligen inom någon form av ekonomisk rådgivning.
Utmaningen för denna grupp är att de inte själva hinner med att boka möten samtidigt som svårigheten är att få relevanta möten med den kvantitet fältsäljarna behöver.Vill du prata mer om nykundsbearbetning och mötesbokning så är vi inte längre bort än 0709-646 243