• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Mötesbokning eller inte mötesbokning ?

14 januari, 2016 av Valentino Rongione

Mötesbokning eller inte mötesbokning ?

det är frågan för många….
Svaret på frågan är att självklart att det beror på vilken typ av organisation du eller ni sitter i?

Jag vill inte säga att det alltid är alldeles fel individer eller organisationer som vare sig förstår vad det innebär att köpa mötesbokning jämfört med de som verkligen behöver det. Några av de generella ”fel” jag ser i de företag och organisationer som åberopar att just ”de” behöver köpa mötesbokning är:

  1. Säljare, gärna med någon typ av storkundsansvar som kanske innebär en något skamfilad och urtvättad
    KAM-titel.
    Organisatoriskt sett så är det allt för vanligt att den här typen av säljare hamnar i allt för mycket administration med bokningar och liknande.
    Lätt raljerande kan det också verka som att säljarna tyckt sig bli lite för fina för att göra en del av grundjobbet i sälj, det vill säga att kontakta nya prospekts som ska bli framtida kunder.
    Den absolut bästa lösningen för företag som vill ha optimera sina säljares insatser är att se till att avlasta säljarna från så mycket administrativa uppgifter som möjligt
  2. Företag som inte har säljare anställda, trots att företagets affärsidé självklart går ut på att sälja deras (främst) tjänster.
    Det kan kallas projektledare, rådgivare eller kanske rent av konsulenter. Ofta är de, faktiskt, helt omedvetna om att de säljer. Att de gör affärer råder det dock inget tvivel om. Det är den här gruppen väldigt medvetna och stolta över. De kan möjligen anse att de själva är lite  för ”fina” för att boka mötena själva.
    Det stora dilemmat och utmaningen med den här gruppen är att de oftast är helt omedvetna om att det finns någon som helst besluts- eller säljprocess och att de endast vill gå på möten där affären nästintill är färdig.
    Det i sig är rätt motstridigt mot vad mötesbokning oftast innebär; ett möte med en funktion på ett företag som är högintressant, tex marknadschef på Scania.
    Den viktigaste för den här gruppen behöver inse att försäljningen i sig börjar på själva mötet (och inte innan)
  3. Fältsäljare, med fältsäljare menar jag säljare som har krav på sig eller bör göra 4 – 6 besök per dag.
    Antingen finns de oftast längst ut i linjen på företag med mer än 500 anställda. Oftast finns de i till exempel el- och försäkringsbolag eller möjligen inom någon form av ekonomisk rådgivning.
    Utmaningen för denna grupp är att de inte själva hinner med att boka möten samtidigt som svårigheten är att få relevanta möten med den kvantitet fältsäljarna behöver.

    Vill du prata mer om nykundsbearbetning och mötesbokning så är vi inte längre bort än 0709-646 243

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?
  • En text riktad till VD:ar på företag utan säljare!

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?
  • En text riktad till VD:ar på företag utan säljare!

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen