• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Omvärldsanalys, början på allt

22 april, 2015 av Valentino Rongione

Omvärldsanalys, början på bearbetningen

Enligt Wikipedia ska en omvärldsanalys ge svar på ”Vad är det som händer och hur påverkar det dina möjligheter att nå dina mål?”
Eftersom jag pratar sälj här så definierar jag det enligt följande:
En omvärldsanalys måste göras för att bedöma vilka prospekts som ska finnas på listan och hur de som finns på listan ska bearbetas.

Vilka kriterier är det som gör att du och dina säljare kan få affärer från olika prospekts? Är det deras storlek, omsättning eller geografi? Är det vilken bransch de tillhör som avgör? Är det deras potentiella tillväxtmöjligheter eller vinstmarginal som bestämmer om ni ska bearbeta dem?

När de väl finns på listan behöver en ny omvärldsanalys göras.
Hur ska varje respektive prospekt bearbetas? Vilka unika argument finns för just detta prospekt att handla av dina säljare? Hur ser deras unika marknads- och säljposition ut?

Utifrån detta så bör dina säljare göra ett antal antaganden som förberedelse för sin presentation. Antagandena bör inte vara för hårt knutna till hela presentationen  eftersom det som sagt bara är en egengjord omvärldsanalys. I samtalet du har med kunden måste du vara beredd på att få ny information som kan kullkasta dina teorier.

Men att komma väl förberedd till ett kundmöte gör allting lättare. Och roligare!

 

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen