Omvärldsanalys, början på bearbetningen
Enligt Wikipedia ska en omvärldsanalys ge svar på ”Vad är det som händer och hur påverkar det dina möjligheter att nå dina mål?”
Eftersom jag pratar sälj här så definierar jag det enligt följande:
En omvärldsanalys måste göras för att bedöma vilka prospekts som ska finnas på listan och hur de som finns på listan ska bearbetas.
Vilka kriterier är det som gör att du och dina säljare kan få affärer från olika prospekts? Är det deras storlek, omsättning eller geografi? Är det vilken bransch de tillhör som avgör? Är det deras potentiella tillväxtmöjligheter eller vinstmarginal som bestämmer om ni ska bearbeta dem?
När de väl finns på listan behöver en ny omvärldsanalys göras.
Hur ska varje respektive prospekt bearbetas? Vilka unika argument finns för just detta prospekt att handla av dina säljare? Hur ser deras unika marknads- och säljposition ut?
Utifrån detta så bör dina säljare göra ett antal antaganden som förberedelse för sin presentation. Antagandena bör inte vara för hårt knutna till hela presentationen eftersom det som sagt bara är en egengjord omvärldsanalys. I samtalet du har med kunden måste du vara beredd på att få ny information som kan kullkasta dina teorier.
Men att komma väl förberedd till ett kundmöte gör allting lättare. Och roligare!