Säljaktiviteter
Säljaktiviteter är ofta något som nästan lever sitt eget liv har jag upptäckt hos många företag. Säljaktiviteterna kanske inte ens faller under sälj. Ofta tycks det som att de ligger som marknads- eller PR-aktivitet?
Eftersom säljarna är de som säljer företagets tjänster eller produkter ska de vara involverade i och väl känna till alla aktiviteter som företaget gör! Min erfarenhet är att på mindre företag så hinns det inte med och på större företag så tänker man helt enkelt på det. Man lever i sina egna silos.
Förenklat så ser klassiska fördelningen, som är mycket vanligare än man tror, på ett företag ut ungefär så här:
Säljaktiviteter; CRM, telefonsamtal, säljbesök, kundluncher och övrig representation
Marknadsaktiviteter; Kampanjer, utskick av ”PR-aktiviteter”, föreläsningar och artiklar i media
Det glöms allt för ofta att marknadsföringens syfte är ”att underlätta för säljarna att sälja”. Och eftersom 100% av företagets intäkter antagligen kommer från sälj så skulle marknads- och PR-aktiviteter kunna lyfta företaget och säljarnas relation med kunderna.
Om vi tar den handfull av exempel som jag nämnt ovan. (det finns självklart många många fler och mycket mycket mer saker som kan samordnas enligt mina exempel nedan)
1/ Kampanjer; säljarna skulle från sin mejl kunna skicka ut printscreens på kampanjen med en enkelt text som: ”hoppas du uppmärksammat vår kampanj i XX där vi berättar om vår nya produkt YY”
2/ Utskick av ”PR-aktiviteter”; med PR-aktiviteter menar jag här till exempel när företag skickar semlor, kycklingar vid påsk och så vidare. Beroende på hur situationen ser ut med olika kunder och tillgänglighet med mera så kan antingen säljaren vara den som levererar eller skicka ett mejl till kunden ” idag kommer vår egen personifierade påskkyckling förbi ditt kontor med vad vi hoppas du ska tycka väldigt gott påskgodis”
3/ Föreläsningar; förutsatt att de är i samma stad som säljaren så är de en självklarhet att säljaren ska närvara. I övrigt så har ju självklart inbjudan och tackmejl gått från säljarens mejlkonto!
4/ Artiklar i media; på samma sätt som i exemplet med kampanjerna så är det bara att säljaren skickar ut ett lite mejl med texten ”Hej! Om du missade artikeln i XX där vår VD blev intervjuad och berättar om våra framtidsplaner så får du den här i en PDF”
Kopplar ni marknadsaktiviteter till säljarna som i exemplen ovan så kommer det ge ett antal positiva effekter.
Tre av dessa positiva effekter är att:
Säljarna får en bättre relation med kunderna.
Säljarna blir inte bara någon som hör av sig när de vill sälja något utan tillför annan nytta.
En tredje är att säljarna genom ett sådant agerande blir en affärspartner, som ger och tar, i kundernas ögon.
Detta kommer självklart att leda till att ni som företag får bättre rykte och renommé i branschen och hos kunder. Att detta sen leder till mer försäljning, 100% av företagets intäkter, behöver knappast förklaras! Det förvånande är att väldigt många företag jag kommit i kontakt med inte agerar så!