• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Säljaktiviteter utan säljare?

18 augusti, 2015 av Valentino Rongione

Säljaktiviteter

Säljaktiviteter är ofta något som nästan lever sitt eget liv har jag upptäckt hos många företag. Säljaktiviteterna kanske inte ens faller under sälj. Ofta tycks det som att de ligger som marknads- eller PR-aktivitet?

Eftersom säljarna är de som säljer företagets tjänster eller produkter ska de vara involverade i och väl känna till alla aktiviteter som företaget gör! Min erfarenhet är att på mindre företag så hinns det inte med och på större företag så tänker man helt enkelt på det. Man lever i sina egna silos.

Förenklat så ser klassiska fördelningen, som är mycket vanligare än man tror, på ett företag ut ungefär så här:

Säljaktiviteter; CRM, telefonsamtal, säljbesök, kundluncher och övrig representation

Marknadsaktiviteter; Kampanjer, utskick av ”PR-aktiviteter”, föreläsningar och artiklar i media

Det glöms allt för ofta att marknadsföringens syfte är ”att underlätta för säljarna att sälja”. Och eftersom 100% av företagets intäkter antagligen kommer från sälj så skulle marknads- och PR-aktiviteter kunna lyfta företaget och säljarnas relation med kunderna.

Om vi tar den handfull av exempel som jag nämnt ovan. (det finns självklart många många fler och mycket mycket mer saker som kan samordnas enligt mina exempel nedan)

1/ Kampanjer; säljarna skulle från sin mejl kunna skicka ut printscreens på kampanjen med en enkelt text som: ”hoppas du uppmärksammat vår kampanj i XX där vi berättar om vår nya produkt YY”

2/ Utskick av ”PR-aktiviteter”; med PR-aktiviteter menar jag här till exempel när företag skickar semlor, kycklingar vid påsk och så vidare. Beroende på hur situationen ser ut med olika kunder  och tillgänglighet med mera så kan antingen säljaren vara den som levererar eller skicka ett mejl till kunden ” idag kommer vår egen personifierade påskkyckling förbi ditt kontor med vad vi hoppas du ska tycka väldigt gott påskgodis”

3/ Föreläsningar; förutsatt att de är i samma stad som säljaren så är de en självklarhet att säljaren ska närvara. I övrigt så har ju självklart inbjudan och tackmejl gått från säljarens mejlkonto!

4/ Artiklar i media; på samma sätt som i exemplet med kampanjerna så är det bara att säljaren skickar ut ett lite mejl med texten ”Hej! Om du missade artikeln i XX där vår VD blev intervjuad och berättar om våra framtidsplaner så får du den här i en PDF”

Säljaktiviteter

 

Kopplar ni marknadsaktiviteter till säljarna som i exemplen ovan så kommer det ge ett antal positiva effekter.
Tre av dessa positiva effekter är att:

Säljarna får en bättre relation med kunderna.
Säljarna blir inte bara någon som hör av sig när de vill sälja något utan tillför annan nytta.
En tredje är att säljarna genom ett sådant agerande blir en affärspartner, som ger och tar, i kundernas ögon.

Detta kommer självklart att leda till att ni som företag får bättre rykte och renommé i branschen och hos kunder. Att detta sen leder till mer försäljning, 100% av företagets intäkter, behöver knappast förklaras! Det förvånande är att väldigt många företag jag kommit i kontakt med inte agerar så!

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen