• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • info@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

Säljnyttan av att hantera invändningar

20 februari, 2015 av Valentino Rongione

Om det är samhällets anda och tid eller om det bara är en slump uttalar jag mig inte om  men jag har en tid märkt att företag allt som oftast vill ligga i ”mittenfåran” när det gäller säljkultur.

De vill inte ha ”pling-i-klockan-mentalitet” men de vill inte heller ha konsulenter som hasar runt i Birkenstockskor
Företagen vill inte ha en kultur där ”det lyser en lampa i båset när du pratar i telefon” eller ”kunden ska hellre slänga på luren än att du lägger på”, vilket är förståeligt, samtidigt vill de flesta företag inte heller ha en kultur där säljarna knappt gör ett besök om dagen.

Just det sista valet att ”kunden ska hellre….” leder ofta till ett onödigt tapp i själva säljprocessen. Jag förespråkar absolut inte en kultur där ”kunden ska hellre slänga på…” men just avståndstagandet i den säjningen gör att säljarna hellre än att hantera en invändning  låter kundens argument blir oemotsagt.
Detta i sig brukar utvecklas till att ”kunden ska tänka” och att säljaren ska återkomma när kunden tänkt igenom säljarens förslag.
Vad det gör för nyckeltalen kring antal avslut är inte svårt att gissa.

Även om du är en seriös säljare så kan du helt klart hantera invändningar hos prospekts och kunder. Jobbar du aktivt på ett bra sätt så kommer kunden uppfatta att ni har ett samtal. Du behöver inte bli jobbig och tjatig.
Ytterligare en fördel med att hantera invändningar direkt med kunden är att det helt säkert kommer att snabba på kundens beslutsprocess och du kommer att få besked från kunden snabbare.
Det i sin tur leder till att du kan ta nya kontakter och starta upp ny affärer istället för att lägga onödig energi på affärer du har på gång….

 

 

 

 

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • maj 2025
  • april 2025
  • mars 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: info[at]aspsalj.se

Senaste inlägg

  • De två saker som det oftas slarvas med i Säljtekniken!
  • 3 av 4 chefer åker F1 i en bilmodell som inte underhålls!!
  • Har du betalt för att ta bekväma och mysiga beslut?
  • VD-snack med sälj i fokus
  • Ett mejl åt gången tusen gånger eller tusen mejl på en gång?

Copyright Asp Sälj



Utvecklad av WebbPlatsen