Alltför ofta ser jag idag att utveckling av säljprocessen inte hinns med. Den prioriteras bort för att det är så mycket, det går väldigt bra nu eller dylikt…
När jag en gång för länge sen i början på 90-talet, på mitt första säljjobb, på Kontorab så hade jag tvåveckors-cykler. Under två veckor hade jag mycket bokade möten och sålde jättebra. När de två veckorna gått så hade jag inga möten och följaktligen inte heller någon försäljning….
Det lärde jag mig så klart snabbt att parera genom att alltid, alltid prioritera nykundsbearbetning!
Idag gäller självklart fortfarande för operativa säljare men lika mycket för ledningen som kontinuerligt måste hinna med att utveckla inte bara säljprocessen utan även se över säljcykeln. Detta även om företaget och ledningsgruppen har extrema arbetstoppar. Dessa kommer ju från ett gediget operativt säljarbete.
Att inte kontinuerligt prioritera säljets samtliga delar, hela vägen från det mest operativa till det långsiktiga strategiska, är som att glömma att företagets affärsidé är att sälja sina tjänster eller produkter!