• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
  • Ring oss idag! 070-964 62 43
  • valentino@aspsalj.se
Asp Sälj

Asp Sälj

  • Bloggen

Säljprocessen K.A.L.A.S.

14 oktober, 2014 av Valentino Rongione

Kärt barn har många namn. Olika skolor kallar Säljprocessen en mängd olika saker. Oavsett vad den kallas så måste den alltid innehålla ett antal delar som följer varandra i en viss ordning!
I grova drag består den av 5 olika delar.

  1. Kontakt
    ”Utan kontakt uppstår ingen försäljning”
    Som företag väljer du om kontakten uppstår när kunderna hittar er eller om det är ni som söker upp kunderna. Via webben och i butik så är det kunderna själva som väljer om de vill skapa en kontakt eller inte. Har du säljare anställda så är det ni själva som skapar Kontakten med så många företag som ni själva vill.
  2. Analys
    ”Som du frågar får du svar”
    Detta är nog den viktigaste delen i Säljprocessen! Någon måste komma på eller förstå att ett behov finns för en vara eller tjänst. Beroende på hur ni säljer era tjänster så är det antingen kunden själv som gör den, troligtvis med hjälp av marknadsföring, eller säljare som med effektiv Frågeteknik tar reda på kundens behov!
  3. Lösning
    ”Kommunikation sker på mottagarens villkor”
    Lösningen är svaret på kundens behov!  Som sagt så kan den presenteras i en butik, på en webbsida eller med en genomtänkt Presentationsteknik
  4. Avslut
    ”Utan Avslut ingen affär”
    Om ingen frågar efter Avslut så kommer ingenting att säljas eller köpas! Har du en butik eller webbshop så är det kunderna som väljer om Avslutet ska ske. Har du aktiva säljare så är det ni själva som påverkar antalet Avslut. Troligtvis med olika Avslutstekniker!
  5. Service
    ”Har någon köpt en gång har du sålt. Har du sålt två gånger har du fått en kund”
    Service är oftast det som avgör om en kund kommer tillbaks. Service handlar om bemötandet såväl under som efter köpet.

Att de här stegen i rätt ordning, är ett måste vid varje affär!
Att det innan själva Säljprocessen börjar handlar om att göra rätt selektering och prospektering är en självklarhet.
När det gäller Säljprocessen handlar det om du vill att kunden går igenom de olika stegen själv, dig omedvetandes, eller om du och dina säljare försöker vara ute på fältet och påverka!
K.A.L.A.S i så fall!

Primärt sidofält

Senaste inläggen

  • Ledigt
  • Fördelar med provisionssystem
  • Fem fördelar för arbetsgivare med distans – och hybridarbete
  • Säljares motivation!
  • Positiva miljöeffekter av distans- och hybridarbete

Kategorier

  • boost
  • Mediautbildning
  • Mötesbokning
  • Nyheter
  • rekryteringsverktyg
  • Säljarutbildning
  • Säljklyschan
  • Säljkonsultation
  • Säljresurs
  • Säljutbildning
  • Säljutveckling
  • Samarbeten
  • socialamedier
  • Tre snabba

Arkiv

  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • mars 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • september 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • december 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • september 2016
  • augusti 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014

Footer

Om oss

  • Våra värderingar
  • Vår historia

Kontakta oss

Telefon: 070-964 62 43
Mail: valentino[at]aspsalj.se

Senaste från Säljbloggen

  • Ledigt
  • Fördelar med provisionssystem
  • Fem fördelar för arbetsgivare med distans – och hybridarbete
  • Säljares motivation!
  • Positiva miljöeffekter av distans- och hybridarbete

Copyright Asp Sälj



Producerad med xSentio från WebbPlatsen