Säljutveckling på olika sätt
Säljutveckling på olika sätt i olika kanaler är ett måste. Jobbar du eller ditt företag inte med det så måste ni börja idag. Ni måste hela tiden tänka utveckling och strategisk utveckling. Ingen annan står stilla.
Säljutveckling kan vara väldigt många olika saker beroende på var du och ditt företag befinner sig.
Produktifiering av era tjänster.
Produktifiering är en oerhört viktig sak för att prospekts och kunder ska förstå erbjudandet. Framför allt när det handlar om komplexa tjänster. Kom ihåg att tänka utifrån till in istället för tvärtom. Börja helt enkelt med att fråga dina viktigaste A-kunder vad de tror är viktig utveckling för dem i treårsperspektiv
Närvaro i sociala medier
Känns väldigt banalt att säga, men det är förvånansvärt många företag som inte ens har någon närvaro i sociala medier. Än mer och ofta saknas strategier för sociala medier. Framför allt inom B2B! Glöm inte att det behövs avsättas tid för sociala medier. Hörde på en podd om några som hade Blogg-tisdag för alla på företaget som ville skriva något. Marknad stod som support och stöttning.
Prospekts
Du behöver kontinuerligt se över och värdera hur och vilka prospekts du vill jobba med. Att se över prospekts behöver absolut inte innebära att ni lägger till fler företag i prospektlistan. Jag har jobbat med företag där vi både har ökat rejält på prospektlistan, men även med företag där de gått motsatt väg, till 30- och 50-listor. Försök hitta vilka värden som ska vara kvalificerande för att ta sig in på er prospektlista.
Anpassa och förbättra säljprocessen
Det är ofta rätt svårt att veta vad nästa steg ska vara när du säljer i lång beslutsprocess där det eventuellt är fler personer inblandade också. Jag tycker man ska tänka mer process, lite som Marketing Automation fast IRl så att säga. Du kvalificerar prospekt och kunder till nästa steg. Om du och dina säljare till exempel erbjuder kunden eller prospekts en ”föreläsning” inom ert specialistområde som ett nästa steg. Därefter kan det vara en workshop kring deras utmaningar inom ert område. Därefter ser ni till att de ber om en offert. (Har jobbat med kunder som har som strategi att höra av sig som expert inom området med X månaders mellanrum tills prospekten ber om offert)
Det viktiga är att ni själva bestämmer vilka kvalificeringspunkter säljarna ska ha för att ta nästa steg i säljprocessen.
Samtidigt som ovan är faktiska reella exempel, så är de väldigt förenklade så klart. Men alla fyra förändringar gav önskad effekt. I olika takt ska dock sägas, men det beror på att det är väldigt olika saker som säljs i de fyra exemplena.