Tre möjliga fel om du måste tjata in ditt sälj
Nidbilden av en säljare är en person som aldrig är tyst och tjatar in sin produkt tills du inte orkar, kan eller ens vill säga nej längre.
Ingen bild borde vara mer fel av en säljare. En säljare ska lyssna och kundens argument att köpa ska vara säljarens argument att sälja. Troligtvis är något av följande tre möjliga fel om du måste tjata in ditt sälj. (Förutom ditt sätt att sälja, då)
- Företaget borde inte finnas på din prospektlista
Rätt prospektering är A och O i försäljning. Vilka faktorer som prioriteras när det gäller prospektering är det som avgör hur din säljtid och -planering effektiviseras. - Du pratar med fel person på företaget
En bra regel att tänka på när det gäller att prata med rätt person är: ”får du inte de svar du vill så pratar du med fel person”. Det är inte människan du pratar med som äger problemet som din produkt eller tjänst löser. Ta reda på den personen så kommer du närmare ett sälj. - Du är försent eller för tidigt ute.
Tajming är kanske det viktigaste av allt och det är såklart bättre att vara för tidigt ute än försent… Men har någon redan varit där och sålt in en likvärdig tjänst så finns det kanske inte så mycket att göra annat än hoppas på kompletteringsförsäljning.
Hur som helst har du missuppfattat din roll som säljare om du tycker att du behöver tjata in dina försäljningar. Vid varje försäljning ska det finnas två nöjda långsiktig nöjda parter. Om du inte har nöjda personer som du sålt till är du ganska snabbt illa ute!