Tre snabba om Avslutsfasen!
- Håll tyst när du frågat om avslut
”Den som börjar prata efter en avslutsfråga förlorar” brukade jag och en kollega skoja på Kontorab-tiden. Prova får du se vad som händer om du eller kunden är den som börjar prata först efter en fråga om avslut! - Var medveten om vilken avslutsteknik du använder
Att veta vad du håller på med är så klart en fördel, men det är också bra ifall den börjar fungera sämre. Då kan du förbättra den befintliga avslutstekniken eller byta ut mot en annan avslutsteknik. Anpassa helst efter personlighetstypen du möter - Försök alltid få avslut
Alltför många säljare säger att vi jobbar med så lång beslutsprocess. Det behöver det inte alls vara. Det kan handla om tajming när du träffar kunden. Det kan också handla om att du träffar en människa på fel nivå. Någonstans finns det någon som tar beslut om det du säljer på ett enkelt sätt. Troligtvis är det nog du som förutsätter att kunden har en lång beslutsprocess