Tre snabba saker att tänka på gällande prospektering:
- Gör det rutinmässigt
Se till att det förs in nya prospekt på ett kontinuerligt och rutinmässigt sett. Varje månad får företaget ett antal nej varje dag, vecka och månad, Det gör det självklart att det måste fyllas på nya prospekt att ta kontakt med - Vad har de gemensamt?
Vad är det som gör att era kunder köper från er? Det behöver inte vara storlek, omsättning eller bransch som är det avgörande. Det kan vara företag med en viss expansionsfart. Enligt boken ”Myten om den lojala kunden” så finns det om jag minns rätt 18 olika kundkriterier. - Fråga befintliga kunder
Fråga befintliga kunder vad som är den avgörande faktorn som gjort att de valt er som leverantör. Fråga om andra faktorer också. Fråga vad er tjänst tillför? Löser den ett internt problem eller hjälper den kunden att tjäna pengar?
Oavsett hur du väljer att lösa detta för ditt företag så är det absolut viktigaste att det fylls på nya företag som ni kan bearbeta hela tiden!