Tre snabba saker att tänka på inför och vid säljpresentationer
- klä dig som kunden förväntar sig
Det betyder inte alltid att ha kostym eller slips. Om du går in i ett garage och mekanikern står klädd i kostym så får du inget direkt förtroende för honom. Om du kommer in på en bank och banktjänstemannen har shorts och t-shirt är det på samma sätt.
Att alla säljare idag ska ha kostym och slips är en myt. Klädkoden ser olika ut i olika branscher - undvik ppt-döden
försök i största möjliga mån att undvika att göra dina presentationer i ppt. Det tenderar till att du bara berättar saker istället för att ha en dialog med kunden. Dessutom är det något kunden vill få skickad till sig, för att placera i den jättestora mappen… ”Att tänka på” - kom ihåg resten av säljprocessen
Se till att du genomför säljprocessen i rätt ordning! Även om kunden är stressad och vill att du bara ska ”sätta igång”. Tvinga dig, och kunden, att ta er igenom Analysfasen först. Annars lovar jag att det nästan aldrig blir affär!