Tydlighet
Att vara tydlig är kanske det viktigaste för ett företag eller ledare att vara. Alla på företaget bör veta vad företaget vill och vad som förväntas av varje medarbetare. Ur ett säljarperspektiv är dessa fyra punkter de viktigaste att vara tydlig i!
Säljare bör redan i anställningsintervjun få klart för sig vad som gäller. Framför allt förväntad försäljning. Både var man bör ligga efter första månaden och när man blivit ”fullfjädrad”. Är ni tydliga med vad som förväntas så blir det framför allt inga oväntade reaktioner när en provanställning eventuellt måste avslutas.
Affärsidén och visioner bör vara så tydliga att alla om de väcks mitt i natten kan berätta vad de är. Tyvärr är det väldigt sällan ens affärsidén förs på tal. Än mindre så vet nästan aldrig medarbetarna vad visionen är. Förutsatt att det finns en sån.
I kundmöten är det inför, under och efter extremt viktigt att vara tydlig med vad säljarna vill. Se till att kunderna vet vad syftet är med mötete. Var tydlig med vad du vill få ut av mötet, förhoppningsvis att sälja. Tar du upp prospektets eller kundens tid i onödan får du sällan komma tillbaks. Gör alltid tydligt vad som ska ske efter mötet. Om du måste skicka offerter så undvik 4-sidiga ”amerikanska” offerter.